måndag 19 januari 2015

Vad är immunologisk utredning, och varför åkte vi?

Här finns länkar till del 1, del 2, och del 3 av min Atenresa.


Vad är immunologisk utredning?
Att genomföra en fertilitetsutredning i Sverige inkluderar att hormonprover kontrolleras, äggstockar och livmoder undersöks och infektionsprover tas. Kortfattat beskrivet. I denna form av utredning så inkluderas ingen som helst utredning av immunförsvar eller blodkoagulationsförmåga. I svenska missfallsutredningar kan diverse prov på koagulation och några vanliga antikroppar som kan orsaka missfall analyseras, men dessa prover är allt utom allmäntäckande.

I framkant inom fertilitetsvärlden finns sidospåret som utreder hur immunförsvaret kan ge dålig äggkvalitet, stöta bort embryon i livmodern och ge fragmenterade eller på annat sätt ge dåliga embryon. Det kan exempelvis handla om att kroppen har antikroppar av olika slag, att det finns risk för blodproppar eftersom blodet koaguleras felaktigt, eller att immunförsvaret har för stor andel av de aggressiva "sjukdoms-bekämpar-cellerna". I dessa fall finns en felaktighet i det system som går ut på att bekämpa sjukdomar och angripa onaturlig cellväxt. Denna felaktighet kan alltså leda till infertilitet och att kvinnan antingen förblir "ogravid", eller att hon förlorar fostren genom missfall.

En immunologisk utredning tar prover som visar om kroppen på något sätt är under attack av immunförsvaret. Utredningen anpassas efter varje individ, men i mitt fall handlade det om att ta den specifika "immunokartan" som skickas till Chicago för analys, samt ett antal prover på antikroppar, reumatism, blodkoagulation och infektionsprover som analyserades i Aten. Det är främst immunokartan som är särskilt specifik för immunologisk utredning. Där får man nämligen resultat som inte går att få genom några andra prover. Resultatet av proverna ses i relation till varandra och behandlas därefter. I regel påverkar höga värden i vissa ämnen också värdena i andra delar av immunförsvaret. Individens berättelse om livet och hälsan spelar en avgörande roll i läkarens kommande diagnosticering, och det finns därmed få fall som är exakt likadana.

Värt att veta är att provsvaren är en ögonblicksbild. Den är förändringsbar och kan därmed se väldigt olika ut vid olika dagar.

Var finns information?
 Min rekommendation är att läsa boken Is your body babyfriendly av dr. Alan Beer. Ingen annanstans kan du få en rättvis bild av detta ämne tycker jag. Hellre det än att söka er runt på internet. Att söka efter vetenskapliga studier är heller inte fel, men om du främst är ute efter att prata med folk som genomgått behandling så ska du botanisera dig i tråden på familjeliv.

Vad innebär det att ha överaktivt immunförsvar?
Ett överaktivt immunförsvar attackerar frisk vävnad i kroppen, vilket är sjukligt beteende. Normalt sett ska immunförsvaret attackera avvikande vävnad och cellväxt, och när immunsystemet går bazokas så fungerar, enkelt förklarat, alltså inte varningssystemet och mördarcellerna som det ska.

Detta är vad som händer i autoimmuna sjukdomar såsom psoriasis, MS, reumatism osv.

Vilka symptom är vanliga vid överaktivt immunförsvar?
Det finns många, så jag gör ett aktivt val att inte lista upp så många. Men viktigast på min lista av symptom är:
-Återkommande missfall (4 stycken...)
-Obefruktade ägg (3 behandlingar utan någon befruktning)
-Autoimmuna sjukdomar
-Sjukdomskänsla utan att vara sjuk, särskilt efter ägglossning. Sjukdomskänsla alldeles för ofta.
-Nattliga svettningar
-Icke diagnosticerad värk i kroppen, huvudvärk, migrän,  illamående, domningar, krypningar osv.
- Mensvärk från helvetet som sätter sig/ilar ut i ben, bäcken, rygg mm, och som håller i sig för länge.
-Ständig trötthet och känsla av att jag ofta får feber.
-IBS
På min lista finns också fler, men jag valde ut dessa som viktigast.

Tyvärr räknas också endometrios in som ett symptom, och likaså oförmåga att bli gravid på såväl naturlig som konstgjord väg. Många som inte får någon diagnos på sin infertilitet och som ändå inte blir gravida kan ha detta som problem. Jag har dragit mig för att skriva upp dessa saker för jag vill inte att folk ska vallfärda till Aten bara på grund av mig, särskilt eftersom jag inte ens påbörjat min behandling än. Men genom att läsa boken så kan ni bilda er egna uppfattningar om det är något för er. Om ni läser min lista och tänker "Men jag har ju huvudvärk jätteofta- jag måste nog åka till Aten" så ber jag dig att tänka holistiskt och logiskt. Läs boken, så förstår ni.

Hur kan överaktivt immunförsvar leda till infertilitet?
Som tidigare nämnt kan det leda till att äggen inte blir befruktade, eller att embryorna blir fragmenterade. Det kan leda till dålig äggkvalitet och till missfall, eller att embryorna stöts bort ur livmodern innan de hunnit fästa. Det kan också finnas antikroppar mot sperma. Även män kan ha problem med antikroppar osv.

 Varför valde vi att åka till Aten?
Jag har länge vetat om att det finns en del kontroversiella teorier om att immunförsvaret kan sätta käpparna i hjulet för fertilitet, och att några modiga länder börjat behandla detta på ett experimentellt (ej godkänt av medicinska råd som behandlingsmetod vill säga) stadium. Men att ta steget till att luta sig emot dessa teorier kan vara både mentalt och fysiskt krävande. Det handlar egentligen om att vara lite av en pionjär i fertilitetsområdet och att testa det som fortfarande är relativt omskrivet. Forskning pågår och behandlingsmetoden är densamma som dr.Beer utvecklade för 15 år sedan, men ändock är forskningsresultaten tudelade i detta område.

Till slut kom vi, jag och min något mer skeptiskt inställda make, överens om att det var värt att äntligen ta tag i resan. Jag har en lång lång lista av symptom på ett överaktivt immunförsvar och efter det fjärde, fruktansvärda missfallet så blev säkerheten total- jag behöver hjälp.

Hur ser den vanligaste behandlingsmetoden ut?
Alla prover analyseras och en behandlingsmetod läggs upp och skickas med mail i samband med uppföljningssamtalet efter att provsvaren från Chicago kommit till läkaren. Ungefär 2 veckor efter besöket. Behandlingsmetoden är individuell. Vanligast används följande mediciner:
-Intralipider (Ett växtbaserat och relativt harmlöst dropp som tas i olika faser av cykeln/IVF-behandlingen.)
-Kortison (Prednisolon i olika hög dos)
-Propplösande och eventuellt blodförtunnande medicin (Ex Fragmin/Clexane, och acitylsalitsylsyra såsom salitsper eller babyasprin(?))
Och ofta de vanliga ivf-stödjande medicinerna
-Progesteron och östrogen (ex. progesteron mic och femanest).

I särskilda fall används också HUMIRA. En jobbig medicin som ska blockera TNF-alfa och i svensk medicin används vid reumatism. Den är dyr och har många biverkningar. (5500kr per spruta). Denna medicin ska jag själv använda i en månad innan vi påbörjar behandlingen inför vår återföring av ett donerat ägg. Två sprutor ska jag ta med två veckors mellanrum.

Kan utredningen göras i Sverige?
Nej. Man får åka till Aten, London eller USA i dagens läge.

Var det värt besväret?
Vet inte än. Jag fick "bevis på" att mitt immunförsvar löper amok ibland. Säkert nästan hela tiden tror dr. Dimitri. Men han vet inte säkert att vi kan lösa det med medicinering. Det återstår att se. Jag bävar inför behandlingen, men hoppas att det var värt det. Om inte annat så gjorde vi allt vi kunde innan vi satt stopp.

Nu hoppas jag att jag kommit med lite matnyttig information. Fråga gärna om ni undrar mer.

2 kommentarer:

  1. Immunspåret är väldigt intressant. Det är ju en hel del som har blivit hjälpta i Aten. Jag har också varit där men tyvärr lyckades vi inte ändå. Jag har en slemhinna som stöter bort embryon. Om immunspåret inte funkar för er heller så finns ju även surrogat med äd som ett tänkbart alternativ. Men jag hoppas så klart att det ska funka för er nu! Lycka till! /barnjakten

    SvaraRadera
  2. Jag fick veta att jag hade celiaki (immunologisk sjukdom) precis innan min första ivf. På kliniken fick jag höra "bara du slutar med gluten nu är det lugnt". Det var det inte, nu ett år efter att jag slutat med gluten är mitt transglutaminas värde fortfarande högt (74) det ska ligga under 7, men är på väg neråt. Jag vet nu att chanserna till graviditet är väldigt låga med ett så högt värde. Om jag hade fått veta detta direkt, om detta prov tagits direkt på ivfkliniken när jag berättade om celiakin hade vi sparat mycket pengar, besvär och sorg.

    SvaraRadera